Frågor och svar

  /    /  Frågor och svar

Här finns svar på frågor som kan vara bra att ha koll på när du ska paddla eller innan köp av SUP-utrustning eller när det börjar bli kallt i vattnet och undrar vad du ska ha på dig. Hör av dig om det är något du saknas.

Är det svårt att ståpaddla?

Nej, tvärtom det är enkelt. Men till en början är det lätt att spänna sig och då minskar balansen. Vi tänker att vi inte ska ramla i och tittar mer på brädan och vattnet runt nära brädan. Det gör att balansen minskar. Därför är tipset i början att hela tiden ha paddeln i vattnet och försöka fästa blicken mot horisonten. Det kan vara smart att sitta på knä och paddla till en början så du känner att du kan styra, få fart och stanna.

Hitta en SUP-instruktör eller en kurs.

Under nästa flik kan du se en film hur du kommer igång i början som ny paddlare.

Hur gör jag första gången jag paddlar?

Det kan vara smart att sitta på knä och paddla till en början så du känner att du kan styra, få fart och stanna.

Hitta en SUP-instruktör eller en kurs.

Här kommer en film om hur du kommer igång:

Vilken bräda ska jag börja paddla på?

Till en början kan det vara bra med en bräda som svänger relativt enkelt det vill säga en bräda med rund nos och lite nose rocker. Sedan är det bra att ha en fena monterad på brädan som är 22 cm eller större. Det vill säga 9″ inches eller större. Med en större fena, en bredare bräda och högre höjd desto mer stabil blir den att stå på. Det spelar ingen större roll om det är en uppblåsbar bräda ISUP eller om det är en hård bräda. Kolla så att din vikt är anpassad för brädan så du inte köper en för kort bräda med för lite volym. Ett helt annat tips i början är att skapa lite fart när du ska ställa dig upp då det ger mer mer balans. Det är som att cykla. Står man helt stilla så är det lite vingligare än när du skapar fart.

När ska jag välja en uppblåsbar bräda?

En uppblåsbar bräda ISUP är perfekt när det är stenigt och klippor. En hård bräda skadas lätt av sand och sten. En uppblåsbarbräda är enklare att ta med sig på resan både i bilen, i tåget eller när du flyger. Dessutom tar den inte så mycket plats vid förvaring. Men det visste du nog redan.

Vad heter de olika delarna på en SUP-bräda?

Nosen är fram på brädan. Den kan vara rund eller spetsig.

Långsidan på brädan heter rail (svenskengelska railen)

Akter, bakdelen på brädan heter tail (svenskengelska tailen)

Pad är där man står och är en matta som gör så du inte halkar av.

Klicka för att öppna större bild.

Här ser du anatomin på en SUP-bräda.

Hur förvarar jag en SUP?

När du förvarar brädan över över lång tid, till exempel över vintern bör du se till att tömma den på luft. Ska du förvara brädan utomhus, se till att den inte ligger i direkt solljus över längre tid. Om du paddlar året runt så tänk på att brädan tappar lufttryck i kallt vatten/luft. Tvärtom gäller på sommaren då den ökar i tryck av värme. Det går bra att förvara brädan uppblåst men tänk på att släppa ut lite luft och förvara den svalt till exempel i en källare.

Hur pumpar/fyller och tömmer jag upp en uppblåsbar bräda?

Det vanligaste är att det följer med en handpump. Viktigt att du kan se hur högt trycket är i brädan när du pumpar. Tänk på att det tar lite längre tid än vad filmerna säger när du pumpar och att du blir snabbt trött om du inte är otroligt vältränad. Pumpa först med armarna och när trycket ökat så börjar du pump med benen och överkroppen istället. Se till att du böjer knäna lite snett utåt och behåll raka armar när du pumpar. När du blir trött så kan du växla tillbaka till armarna igen. Om du har en dubbel action pump så kan du växla pumpens inblåsningsvolym genom att ta bort en plugg. Då blir det enklare att pumpa de sista PSI-nivåerna.
Sedan finns det elektriska pumpar att köpa. Se till att de har den speciella munstycket som ISUP kräver. Har du en nyare bil så kanske det finns en pump i bilen som du kan använda. Sedan har RedPaddle en adapter som du kan köpa och då har du plötsligt möjlighet att köra till närmaste mack för att pumpa din bräda.
Sedan går det även bra med luftkompressorer om du har adaptern.

När du släpper ut luften igen ur din uppblåsbara bräda så är det viktigt att göra det försiktigt till en början så inte ventilen går sönder eller packningsringen lossnar. När trycket inte är lika högt kan du släppa ut ventilen helt.

Kan jag stå på en uppblåsbar bräda på land?

Nej, undvik att stå på en uppblåsbar fylld bräda som ligger direkt på marken. Det finns en risk att brädan går sönder (exploderar) av ett vasst föremål som en sten eller liknande. Om du ändå vill stå på brädan på land för att demonstrera teknik mm. så rekommenderar vi att använda ett eller flera liggunderlag som täcker hela ytan eller så går det bra med två eller fyra uppblåsta innerslangar (bildäck) som underlag.

Vad är en allround SUP-bräda?

Den vanligaste SUP-brädorna är av klassen “allround SUP”, det vill säga att de funkar till många olika aktiviteter. Brädorna i denna klass är normalt rundade i nosen och i aktern “tailern” och är tänkta att fungerar på flera olika SUP-områden. Runda nosen och tailen gör att brädan svänger enklare vilket är bra i surfning men lite sämre när man paddlar längre turer eller tävlar. Du behöver växla sida som du paddlar på oftare med en rund nos. En allround-bräda är oftast kortare än en tränings-, tävlings- och motionsbrädorna.Tanken är att det ska gå att paddla fram på en stilla sjö eller gå att surfa på vågorna på havet när det blåser. En del allround är lite extra breda på mitten och har ett mer infält handtag på mitten som gör att brädor är skönare vid yoga- och fitnessträning.

Vad är det för skillnad på olika pumpar?

Det finns flera olika pumpar som följer med. Ju dyrare paket och kändare SUP-tillverkare dessto bättre pumpar. Billigare paket så får du oftast en billigare pump.

Handpump enkel med manometer (mätare). Pumpar bara när du för handtaget nedåt. I balnd följer det med pump utan manometer vilket inte borde finnas och har du fått med en sådan pump är det dags att köpa en bättre pump med mätare.

Dubbelverkande pump med manometer pumpar in luft både när du trycker ner pumpens handtag och drar upp den.

Dubbel- och enkelverkande med en kamare och manometer. Här kan du ta ur en ventil som gör att den inte blåser in luft när du drar upp vilket underlättar när det är högt tryck i brädan.

Tvåkammare pump med manometer. En pump med två pumpars kapacitet. När trycket är högre och det börjar bli tufft att pumpa så tar du bara bort en ventil och då pumpar du med den mindre kammaren.

Vad ska jag tänka på när det kommer till val av paddel?

Faktorer: Längden, olika material, tyngd, delad eller hel och vad händer om du tappar den i vattnet?
– Många paddlar som följer med i billigare SUP-packet är tyvärr tunga, går lätt sönder och i vissa fall flyter de inte alls eller så klarar de bara korta stunder i vattnet innan de sjunker.

– Vid normal paddling så är ska paddeln vara en handflata högre än dig. Vid Crosswater/Teknisk ståpaddling eller vid annan intensivare paddling så är det bättre med en kortare paddel så du får mer kraft och tempo.

Satsar du på elitnivå så är det bättre att köpa en paddel som du kapar till önskad längd för att undvika extravikt.

Olika material: Karbon (lättast), plast, aluminium eller glasfiber.
En billigare paddel är ofta tyngre och innehåller olika material.

En delad paddel 2 delad till 3-delad paddel kan rekommenderas om du vill resa med brädan eller har långt till vattnet och vill få plats med paddeln i bagageluckan på bilen eller i ryggsäcken. Tänk på att en 3-delad eller 4-delad paddel väger lite mer och kan gå sönder vid belastning.

En hel paddel i 100% karbon är bäst för de väger oftast minst. Som alternativ så kan jag rekommendera en dyrare tvådelad paddel tex. vid längre turer. Främst för att hålla ner vikten men även för att paddeln får en styvare svikt som hjälper till att skjuta brädan framåt.

Stort paddelblad ger mer kraft men kan också skapa mjölksyra lättare. Det är en hel vetenskap med paddlar men glöm inte att det ska vara hållbart och kul i första hand. När du vill utveckla din teknik så kan du börja med att testa olika paddlar med olika blad och olika längder. Kort paddel ger mer core-utväxling och lång paddel mer upprätt paddling. Vad som passar dig är en smaksak. Eliten håller på att testa sig fram men lyssna och se när April Zilig delar med sig av sina tips för att öka farten, som kan vara till hjälp i teknikdjungeln. Men alla vill inte padda snabbast. Eller?

Här kan du läsa mer om skillnader mellan olika paddlar:
https://dietz.se/pages/how-to-chose-a-stand-up-paddle
https://surfers.se/sup/guide-sup/#paddel

Vad ska jag ha på mig för kläder när jag ståpaddlar?

När det kommer till kläder så är träningskläder bästa valet. Många använder en våtdräkt nrä de paddlar för att hålla värmen på höst och vår. Men på sommaren när det är badtemperatur i vattnet så handlar det mer om att du ska skydda sig mot solen – så undvik helst att paddla längre tider i badkläder. I våtdräkt blir det varm att paddla om du motionspaddlar längre turer. Om du är mer erfaren så kan du paddla i fitnesskläder, även om det är lite kallare i vattnet. Men på vintern när det är som kallast i vattnet gäller det att klara av att ligga i vattnet och stå emot kyleffekten med blöta kläder.

Ta alltid med dig vatten i vattenflaska och en mobil i vattentät fodral! Glöm inte att njuta. På sidan om Tips innan turer så kan du se en tabell med klädrekommendationer.

Vintern närmar sig och då kan vi tipsa om att läsa mer om hur du ska förbereda dig på YsterSUP:
https://www.ystersup.com/detta-ska-du-tanka-pa-om-du-ska-paddla-sup-pa-vintern/

Hur vårdare jag min paddlingsutrustning?

Efter att du har paddlat så kan det vara bra att spola av brädan och grejerna med rent vatten. Så insekter och sjögräs mm inte torkar in och skapar svåra fläckar på brädan. Se till att brädan torkar innan du förvarar den.

Om du vill rengöra brädan så använd mild tvål eller såpa. Inga andra kemikalier bör användas. Spola av ordentligt.

Glöm inte att tömma paddelskaftet på vatten. Och se till att inte kardborrebanden i säkerhetslinan hamnar i gräset eller i jorden. Då fastnar massa skräp och efter några gånger så har du kanske ingen fästförmåga kvar.

Hur får jag brädan att gå rakt eller svänga?

När du paddlar på en sida av brädan hela tiden så svänger brädan lite för varje paddeltag. Därför växlar du sida efter några paddeltag så du kan hålla kursen rakt. En bräda med rund nos och som är kortare svänger mer vid varje paddeltag och de längre smalare brädorna går mer kursstabilt. Men även fenans position i fenboxen kan påverka hur brädan svänger. Det är inte alla brädor som har en fenbox där fenan går att justera framåt eller bakåt. Men på de lite dyrare brädorna så där det finns möljighet så kan du flytta fram fenan för att få mer svängförmåga och flytta bakåt fenan för mer kursstabilitet.

Sedan finns det en sista grej och det är var på brädan du står. Står du framför mitten av brädan så trycker ned nosen och brädan går rakare. Ställer du dig längst bak så höjs nosen ur vattnet och brädan svänger snabbare. Detta ser man på tävlingar när de tävlande rundar bojar. Då hoppar paddlarna snabbt bak i surfställning och trycker upp nosen ur vattnet.

Den sista grejen du kan göra för att svänga är att paddla från nosen ut från brädan. Då svänger brädan mer. Vill du paddla snabbt framåt och rakt ska du se till att paddelskaftet smeker kanten av brädan och rör sig i en mer rak linje.

Hur får jag mer fart på vattnet när jag paddlar?

Brädan är avgörande för farten. En hård bräda är snabbast och en lång smal tävlingsbräda är absolut snabbast. Men om vi släpper vilken sorts bräda vi paddlar på så kan du putsa på paddeltekniken ändå och få ordentligt med fart oavsett bräda. Ett knep är att paddla så långt fram så du kommer upp på tå för att nå sedan flyttar du brädan med hjälp av paddeltaget och tar upp paddeln vid fötterna. Bakom fötterna så är det ineffektivt att paddla. Genom att snabbt lyfta överkroppen och ta ett nytt tag så får du stakningsrörelsen som skidåkarna har. Når du sätter i paddeln i vattnet ska du vinkla den framåt och vrida på höften på samma sida som du paddlar. För att hålla kursen så växlar du sida efter samma antal paddeltag som du kan ta utan att tappa kursen för mycket. Börja med 4 paddeltag per sida och känn dig fram tills du ser att du når målet som du märkt ut. Svårare på havet med horisont men perfekt knep i en insjö där en udde kan vara målet. Lycka till!

Hur kommer jag upp på brädan igen från vattnet?

Enklast är att ta dig upp igen i mitten av brädan på långsidan. Använd bärhandtaget och koppla inte bort säkerhetslinan. Börja med att fästa paddeln på brädan. Ha benen uppe i ytan och ta hjälp av bensparkar för att få upp överkroppen. Sedan böjer du upp ett ben på brädan och kliver på. Tipset är att få kroppen i färdriktningen. Om det är svårt så går det att ta sig upp från aktern/tailen genom att trycka ner brädan så nosen lyfter från vattnet. Sedan är det bara att dra sig upp och fram till mitten. Vilken metod som passar dig får du testa dig fram. Så ut och öva på grunt vatten. Lycka till!

Vad ska jag tänka på i strömt/stömmande vatten?

Strömmar i havet eller fors med strömmande vatten. Vi börjar med forspaddling på SUP. Det viktigaste är att du inte har leashen fäst runt foten. När du hamnar i vattnet så kan du dras ner under vattnet om brädan fastnar. Så vid forspaddling måste du ha ett bälte runt midjan som är enkel att nå och lossa om brädan skulle fastna i forsen och du riskerar att dras ner under vattnet.

Bästa lösningen är en särskild snabb frikoppling med leashen fäst i midjan eller i ett fäste i flytvästen. Ett alternativ är att fästa leashen under knäet där det är enklare att nå och koppla loss dig.

Ha alltid hjälm och flytväst vid forspaddling.

I havet finns det strömmar när det blåser men även när det inte blåser. På en SUP-bräda är det inga större problem att ta sig ur en ström. Hamnar du i strömt vatten så ta dig upp igen och paddla bort från strömmen på knä. Det gäller att paddla vertikalt ut från strömmen. Blåser det mycket så kommer leashen att hjälpa dig att komma ikapp brädan. Men även här kan brädan dra med dig och då kan du behöva lösgöra dig från brädan genom att ha ett bälte runt midjan. Men detta är endast om du är nära stranden/klippor.

Vilka fördelar och nackdelar är det med hårda och uppblåsbara brädor?

Kort kan man säga att farten är den största skillnaden. En hård bräda är snabbare. Men även stabiliteten är bättre på en hårdare bräda. En uppblåsbar bräda sviktar lite mer. Finns brädor som går att pumpa upp i riktigt höga PSI och sedan har skenor som stabiliserar dem. Men de kostar mycket mer. Nackdelarna med en hård bräda är att den inte är lika enkel att ha med sig och förvara och en hård bräda är känsligare för stenar, sten och sand. En uppblåsbar bräda tål mycket mer lek och slag.

Kan jag ståpaddla om jag är gravid?

Det går att paddla SUP som gravid men då är det ett måste att du redan kan paddla innan du ger dig ut på vattnet och ska stå upp. Läs mer om att vara gravid på SUP här och här finns lite tekniktips.

Den stora risken är att du ramlar och slår i magen eller att när du ramlar i vattnet har svårt att ta dig upp. Det är verkligen viktigt att ha med någon mer som kan hjälpa dig upp.

  • “Paddla innan du är gravid tills du är bekväm och tränar regelbundet. – Tänker du bli gravid? Börja paddla nu. Prova inte nya sporter när du är gravid, det är bäst om du kan fortsätta en idrott du redan är bekväm med medan du är gravid.
  • Sakta ner, överväga att ändra hur du SUP. – Om du är andfådd måste du sakta ner eller gå på kortare paddlar. Du kan också överväga att dra ner på surfing eller SUP-yoga om dessa aktiviteter ökar dina chanser att falla eller påverka din balans.
  • Paddla med en partner. – För det borde du oavsettt!
  • Vet när du ska sluta och kommunicera med din läkare. – Beroende på hur graviditeten utvecklas kan det hända att SUP inte är möjligt i alla tre trimestrarna eller alls. Kontrollera alltid med din läkare först. Om du har fått det okej, men känner att du har svårt att balansera på grund av bristande erfarenhet eller din växande ojämnhet, är det dags att stoppa. Du bör aldrig göra aktiviteter där du ökar risken för att falla eller skada buken.Från www.islesurfandsup.com
Vad gör jag om det händer en olycka?

Det är en hel del som kan hända när du paddlar. Du kanske tappar balansen och ramlar i vattnet eller så är det någon annan som ramlat i vattnet och håller på att drunkna. Det kan även om det är ovanligt hända att din uppblåsbara bräda går sönder och tappar luft.

Grundsäkerhet: Du ska vara simkunnig, ha flytväst och alltid ha på dig en säkerhetslina (leash) kopplad mellan dig och till brädan. Paddla med någon mer så ni är två. Detta är extra viktigt när du är nybörjare.

Flytväst kan du ta av när du har fått full koll på hur du tar dig upp på brädan igen och/eller har en hård bräda. På en uppblåsbar bräda rekommenderas att du alltid har med dig en flytväst som du kan ta på dig snabbt om brädan tappar luft. Är du nära land och det är varmt i vattnet så minskar riskerna lite. Det finns lite mindre uppblåsbara flytvästar med kolsyrepatron eller manuellt likt de flytvästar som finns ombord på ett större passagerarflygplan. Se länk:
Men när eller om du ramlar i vattnet så finns det en risk att du slår dig. Så ramla bort från brädan och försök att landa i vattnet med fötterna först.

Ha aldrig på dig kläder som blir tunga när de blir blöta som täckjacka eller stövlar.
Satsa på att köpa bra tunn torrdräkt som du kan ha underställ under. Då är du torr även om du svettas.

Går paddeln sönder eller tappar du den så lägg dig ner på magen och paddla med händerna. Samma gäller om du blir trött. Mindre vindmotstånd och mindre belastning på benen gör att du får orken tillbaka.

Extra säkerhet: Paddlar du ensam så meddela någon din färdplan (tips använd GeoSUP (app)) så har du någon som larma om du inte kommer tillbaka. När det är kallt i vattnet eller när du ska paddla långt från land ska du ha torrdräkt eller tjockare våtdräkt som skyddar mot kyla. Det finns tunnare neoprenkläder i Yoga-varianter men de är oftast kalla på vintern. När du paddlar blir du varm men när du hamnar i vattnet så blir du snabbt nedkyld om du inte har varmt på dig. Ha med dig extra våtdräktsvantar och mössa så du kan hålla dig varm efter ett ofrivilligt dopp.

Hur du livräddar med SUP kan du se här:




Skapad 2019-11-26 Uppdaterad 2020-09-01

Följ oss
Sök